TYÖNTEKIJÄT

auuts

Kasimir Schildt

Kasimir Schildt

Olen koulutettu hieroja/urheiluhieroja sekä liikuntatieteiden maisteri.

Olen aina ollut kiinnostunut ihmisten hyvinvoinnista ja sen parantamisesta, minkä vuoksi liikunta-alalle aikoinaan hakeuduin. Koska pidän konkreettisesta tekemisestä, hakeuduin yliopisto-opintojeni jälkeen vielä hierontakouluun. 

Nyt tuntuu, että väylä parantaa ihmisten hyvinvointia on löytynyt. On huikeaa huomata, kuinka jo yhdellä hoitokerralla saadaan liikerajoittunut käsi liikkumaan selkeästi paremmin, tai kuinka kroonista päänsärkyä potenut saa hieronnalla helpotuksen vaivoihinsa. Urheilijoilla taas säännöllinen lihashuolto auttaa palautumaan rasituksista, ennaltaehkäisee vammoja ja mahdollistaa parhaan mahdollisen kehityksen.

Omaan hoitofilosofiaani kuuluu, että pyrin näkemään ihmisen aina kokonaisuutena. Yksi yksittäinen vaiva/kiputila saattaa olla seurausta jostain muualta, eikä silloin pelkästään kivuliaan paikan hoitaminen tuo pysyvää helpotusta. Ongelman alkulähteille pääseminen on tärkeää parhaan lopputuloksen saamiseksi. Parhaimmillaan hierojan työ onkin juuri ongelmanratkaisua, johon ihmiskehon toiminnan syvällisempi ymmärtäminen antaa hyvän pohjan. Esimerkiksi ”luupiikki” kantapäässä saattaakin johtua vain jalan takaosan lihaksien kireyksistä ja aktivoituneesta triggerpisteestä. Kipeä polvi saattaakin parantua, kun etureiden lihakset ja lähentäjät hierotaan. Iäkkäämmillä ihmisillä säännöllinen hieronta parantaa lihasten elastisuutta, mikä helpottaa normaalia liikkumista ja sitä kautta arjen askareista selviämistä ja parantaa siten elämänlaatua. Esimerkkejä on paljon ja monesti sitä ei tule edes ajatelleeksi, että hieronta voisi olla ratkaisu. Käytän apuna hoidoissa perushierontaotteiden lisäksi mm. venytyksiä, kalvokäsittelyitä, jäsenkorjaustekniikoita sekä nivelen mobilisointia ja traktioita.

Liikuntafysiologian opintojen kautta ymmärrykseni harjoittelun, in-aktiivisuuden ja hieronnan fysiologisista vasteista on perus-urheiluhierojaa syvällisempää. Pystyn esimerkiksi urheilijoilla miettimään hieronnan voimakkuutta ja ajoitusta suhteessa kilpailu/harjoittelurytmiin sekä antamaan hyödyllisiä käytännön neuvoja mahdollisiin ongelmiin liittyen. Pystyn konsultoimaan urheilijoiden valmentajia tai innokkaita kuntourheilijoita. Lisäksi pystyn antamaan hyvinvointineuvontaa/-valmennusta sitä tarvitseville.

auuts

Julia Korhonen

Julia Korhonen

Olen koulutettu hieroja/urheiluhieroja.

Olen toukokuussa 2017 valmistunut, tuoreella tietotaidolla varustettu, koulutettu hieroja/urheiluhieroja. 2015 joulukuussa painoin ylioppilaslakin päähäni ja mietin mitä tulevaisuudeltani haluaisin. Olin pitkään miettinyt liikunnanohjaajan hommia, mutta päätin kuitenkin valita toisin. Koko pienen ikäni Lappeenrannassa asuneena muutin siis koulun perässä Jyväskylään.

Lisäkoulutusta olen käynyt syksyn 2018 aikana kinesioteippauksen ja fasciakurssin osalta & vuoden 2019 aikana syventänyt osaamistani fascioiden käsittelyyn ja kuivakuppaukseen:

FMT basic & performance -kinesioteippauskurssit
FMT blades & mohawk -fasciakurssit
FMT RockPods & RockFloss -kuivakuppaus- ja flossauskurssit

Olen aina halunnut tehdä töitä käsillä, enkä istua tietokoneen ääressä sisällä. Ihmisten auttaminen ja heidän hyvinvoinnin parantaminen on aina ollut kiinnostuksenkohteitani ja sen vuoksi hakeuduin hierojan ammattiin. Vuosien aikana on ollut ilahduttavaa huomata, kuinka itse on kehittynyt ja päässyt auttamaan erilaisia ihmisiä heidän eri vaivojensa kanssa. Monet oireet, kuten päänsärky, käsien puutuminen ja muut kireys- tai kiputilat ovat usein hoidettavissa hierontakäsittelyillä. Erilaisiin oireisiin ja kipuihin on hyvä reagoida ajoissa, jotta ne eivät johda muihin vakavampiin vaivoihin. Normaaliin hierontakäsittelyyn voidaan soveltaa mukaan jäsenkorjaustekniikoita, venytyksiä, kalvokäsittelyä sekä nivelten liikkuvuutta edistävää nivelmobilisointi ja traktiohoitoa yksilöllisesti juuri sinulle tehdyn hoitosuunnitelman mukaisesti. 

Oman kilpaurheilijataustani vuoksi erikoistuin urheiluhierontaan. Oman harjoitteluni kautta pystyn ymmärtämään ja soveltamaan hierontaa urheilijoilla sen mukaan onko menossa kilpailu- vai harjoituskausi. Jokaisella, niin urheilijalla kuin iäkkäämmällä ihmiselläkin, kotona tehtävä perus lihashuolto ja omatoiminen harjoittelu on erittäin tärkeää hieronnan ohella, jotta hieronnan vaikutukset saadaan maksimoitua. Hierontakäynneillä voimme yhdessä katsoa pientä kotijumppaohjelmaa tai muutamia omatoimisia helppoja venytyksiä.